Ett finansmarknadsrättsligt nörderi Beta

Finreg

Finansregulatorisk Regelsamling
Lag (2003:862) om finansiell rådgivning till konsumenter

Inledande bestämmelser

1 § Denna lag gäller finansiell rådgivning som en näringsidkare tillhandahåller en konsument och som omfattar placering av konsumentens tillgångar i finansiella instrument eller i livförsäkringar med sparmoment. Lagen är dock inte tillämplig när den som utför rådgivningen enbart förordar en annan placering än som nu sagts.

Ändrad genom SFS 2004:571.

2 § I denna lag avses med

  • konsument: en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet,
  • näringsidkare: en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten,
  • finansiella instrument: det som anges i 1 kap. 4 § lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.

Definitionen av finansiellt instrument/finansiella instrument ändrad genom SFS 2007:560 och SFS 2017:689.

3 § Bestämmelserna i denna lag får inte frångås till nackdel för en konsument.

3 a § Bestämmelserna i 4 och 5 §§ gäller inte finansiell rådgivning som tillhandahålls av

  1. fondbolag och förvaltningsbolag enligt lagen (2004:46) om värdepappersfonder,
  2. värdepappersinstitut och utländska värdepappersföretag enligt lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, eller
  3. AIF-förvaltare enligt lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder.

Införd genom SFS 2007:560. Ändrad genom SFS 2013:573, SFS 2017:689 och SFS 2018:1225 (varigenom den tidigare andra punkten, som rörde försäkringsförmedlare, togs bort och tidigare punkt 3 och 4 ändrade beteckning till 2 och 3).

Näringsidkarens skyldigheter

4 § Näringsidkaren skall

  1. se till att den som utför rådgivningen har tillräcklig kompetens,
  2. dokumentera vad som förekommit vid rådgivningstillfället, och
  3. lämna ut dokumentationen till konsumenten.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela närmare föreskrifter om vad näringsidkaren skall iaktta när det gäller rådgivares kompetens, dokumentation av rådgivning, utlämnande av sådan dokumentation och om undantag från skyldigheten att lämna ut dokumentationen.

5 § Näringsidkaren skall i sin rådgivningsverksamhet iaktta god rådgivningssed och med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen. Näringsidkaren skall anpassa rådgivningen efter konsumentens önskemål och behov samt inte rekommendera andra lösningar än sådana som kan anses lämpliga för konsumenten.

Näringsidkaren skall avråda konsumenten från att vidta åtgärder som inte kan anses lämpliga med hänsyn till konsumentens behov, ekonomiska förhållanden eller andra omständigheter.

Skadestånd

6 § Näringsidkare som genom finansiell rådgivning uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakar konsumenten ren förmögenhetsskada skall ersätta skadan.

7 § Om konsumenten vill åberopa att finansiell rådgivning har orsakat honom eller henne ren förmögenhetsskada, skall konsumenten underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han eller hon märkt eller bort märka att skada har uppkommit.

Om konsumenten inte underrättar näringsidkaren inom den tid som följer av första stycket, faller rätten till skadestånd enligt denna lag bort. Detsamma gäller om konsumenten inte väcker talan inom tio år från rådgivningstillfället.

Tillsyn

8 § Konsumentverket utövar tillsyn över att denna lag och föreskrifter som meddelats med stöd av lagen följs. Verkets tillsyn omfattar dock inte verksamhet som står under Finansinspektionens tillsyn eller verksamhet som bedrivs av advokater.

För tillsynen har Konsumentverket rätt att göra inspektion hos näringsidkare som tillhandahåller finansiell rådgivning och att ta del av samtliga handlingar som behövs för tillsynen. Näringsidkaren skall lämna de upplysningar om verksamheten som begärs för tillsynen.

Om näringsidkaren inte tillhandahåller handlingarna eller lämnar upplysningarna, får Konsumentverket förelägga näringsidkaren vid vite att fullgöra sin skyldighet.

9 § Om en näringsidkare som står under Konsumentverkets tillsyn utför finansiell rådgivning i strid med de krav som ställs i lagen eller i föreskrifter som meddelats med stöd av lagen, får verket vid vite förelägga näringsidkaren att upphöra med finansiell rådgivning.

Om det är tillräckligt får Konsumentverket i stället meddela varning.

10 § Konsumentverkets beslut enligt 8 § tredje stycket och 9 § får överklagas hos allmän förvaltningsdomstol.

Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

SFS 2003:862

Denna lag träder i kraft den 1 juli 2004.

SFS 2004:571

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser för ändringsförfattningen saknas.

SFS 2007:560

  1. Denna lag träder i kraft den 1 november 2007.
  2. I fråga om rådgivning som har tillhandahållits före ikraftträdandet gäller äldre bestämmelser

SFS 2013:573

Denna lag träder i kraft den 22 juli 2013.

SFS 2017:689

Denna lag träder i kraft den 3 januari 2018.

SFS 2018:1225

  1. Denna lag träder i kraft den 1 oktober 2018.
  2. Äldre bestämmelser gäller fortfarande för försäkringsförmedlare som enligt punkt 8 i ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna till lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution får fortsätta att utöva sådan verksamhet som avses i den punkten efter den 1 oktober 2018.

Författningsinformation

Titel
Lag (2003:862) om finansiell rådgivning till konsumenter
Källa
http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=2003:862
Historik
Visa dokumentets historik

Versionsinformation

Titel
Lag om ändring i lagen (2003:862) om finansiell rådgivning till konsumenter
Referens
SFS 2018:1225
Beskrivning
Se prop. 2017/18:216.
Utfärdad
2018-06-20
Publicerad
2018-06-28
Ikraftträdande
2018-10-01

Innehållsförteckning