AIFM-direktivet har i huvudsak genomförts genom LAIF. Dessa föreskrifter genomför emellertid de delar av direktivet som inte genomförs genom LAIF eller förordningen (2013:587) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Se även vår specialsida om fondlagstiftningen.
1 § Dessa föreskrifter gäller för AIF-förvaltare som ska tillämpa lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder.
Förvaringsinstitut ska i förekommande fall följa 12 kap. 10 §.
2 § För en AIF-förvaltare som är registrerad enligt 2 kap. 3 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder gäller endast 2 kap. och 4 kap. 5 §.
3 § För en AIF-förvaltare som till sådana icke-professionella investerare i Sverige som avses i 4 kap. 5 § andra stycket lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder marknadsför sådana alternativa investeringsfonder som avses i 4 kap. 5 § samma lag, gäller inte följande bestämmelser:
4 § För en utländsk AIF-förvaltare med tillstånd att förvalta en specialfond enligt 5 kap. 2 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, gäller följande bestämmelser för den verksamheten:
5 § För en utländsk AIF-förvaltare med tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond enligt 5 kap. 5 eller 7 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, gäller bestämmelserna i 5 kap. för den verksamheten.
6 § För en utländsk AIF-förvaltare med tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond enligt 5 kap. 6 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, gäller följande bestämmelser för den verksamheten:
7 § För en utländsk AIF-förvaltare med tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond enligt 5 kap. 10 eller 12 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, gäller följande bestämmelser för den verksamheten:
8 § För en utländsk AIF-förvaltare med tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond enligt 5 kap. 11 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, gäller följande bestämmelser för den verksamheten:
9 § Termer och uttryck som används i föreskrifterna har samma betydelse och tillämpningsområde som i lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, om inte något annat anges.
Därutöver har nedanstående termer och uttryck följande betydelse:
Ändrad genom FFFS 2017:7 varigenom definitionen av den delegerade förordningen till Mifid 2 infördes.
1 § En AIF-förvaltares anmälan om registrering av verksamhet enligt 2 kap. 3 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska, utöver det som anges i den paragrafen och i artikel 5 i kommissionens delegerade förordning, innehålla
För en AIF-förvaltare som förvaltar sådana slutna fonder som avses i 4 kap. 5 § lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder gäller inte första stycket 2 vid marknadsföring till sådana icke-professionella investerare som avses i 4 kap. 5 § andra stycket samma lag.
Uppgiften om investerarnas rätt till inlösen behövs för att Finansinspektionen ska kunna bedöma om det högre tröskelvärde som föreskrivs i 2 kap. 2 § LAIF blir tillämpligt på förvaltaren. Redogörelsen som krävs enligt första stycket 2 har sin bakgrund i att en AIF-förvaltare som anmäler sig för registrering som huvudregel inte får marknadsföra sina fonder till icke-professionella investerare, se t.ex. 4 kap. LAIF i fråga om svenska AIF-förvaltares marknadsföring i Sverige.
1 § Bestämmelserna i detta kapitel gäller för en AIF-förvaltare som ansöker om tillstånd att
Det kan noteras att kommissionen har möjlighet att ta fram tekniska standarder avseende vilken information som ska lämnas i samband med tillståndsansökan, inklusive verksamhetsplanen (se artikel 7.6 AIFM-direktivet). Några sådana tekniska standarder har dock inte tagits fram, men om det skulle ske kan man vänta sig att dessa föreskrifter skulle behöva revideras.
2 § En AIF-förvaltare ska i sin ansökan ange vilket eller vilka tillstånd som den ansöker om. Ansökan ska undertecknas av en behörig företrädare för förvaltaren.
Notera även de regler avseende innehållet i tillståndsansökan som finns i 3 kap. 5 § LAIF.
3 § En AIF-förvaltare ska, utöver vad som anges i 3 kap. 5 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, bifoga följande till sin ansökan:
Det tål att poängteras att en svensk AIF-förvaltare inte behöver vara ett aktiebolag, vilket är fallet för t.ex. fondbolag som förvaltar värdepappersfonder (se 2 kap. 1 § LVF). Som framgår av 1 kap. 3 § LAIF är det dock endast juridiska personer som kan vara AIF-förvaltare.
4 § En AIF-förvaltare som ska förvalta en specialfond med en sådan placeringsinriktning som avses i 12 kap. 14 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska ange detta i ansökan och, utöver vad som anges i 3 §, bifoga de handlingar som anges i 5 a kap. 5 § andra stycket 1–6 lagen (2004:46) om värdepappersfonder.
5 § I ansökan ska en fysisk person som innehar ett kvalificerat innehav av ägarandelar eller aktier i AIF-förvaltaren, lämna de uppgifter som anges i avsnitt 1, bilaga 1. Om ägaren är en juridisk person ska de uppgifter bifogas som framgår av avsnitt 1, bilaga 2.
För en styrelseledamot, styrelsesuppleant, verkställande direktör och dennes ställföreträdare i en juridisk person som äger ett kvalificerat innehav, ska de uppgifter som framgår av bilaga 3 bifogas till ansökan. Om den juridiska person som innehar ett kvalificerat innehav är en annan juridisk person än ett aktiebolag ska bilaga 3 användas för uppgifter om motsvarande ledande befattningshavare.
Om det sker ändringar i ägarkretsen eller ledningen efter det att en AIF-förvaltare har fått tillstånd ska det hanteras som en sådan väsentlig ändring som ska anmälas till Finansinspektionen enligt 3 kap. 10 § LAIF. Motsvarande bilagor som här anges ska då användas.
6 § En juridisk person som står under tillsyn av Finansinspektionen eller en behörig myndighet inom EES, behöver inte lämna de uppgifter som framgår av avsnitten 1.7, 1.12 och 1.13 i bilaga 2, om inte Finansinspektionen i särskilda fall begär detta.
7 § En juridisk eller fysisk person som innehar ett kvalificerat innehav eller ingår i ett finansiellt företags ledning eller styrelse och som tidigare ägar- eller ledningsprövats av Finansinspektionen eller en behörig myndighet inom EES, behöver inte lämna de uppgifter som framgår av avsnitten 1.7, 1.12 och 1.13 i bilaga 2 respektive avsnitten 1.2 och 1.11–1.13 i bilaga 1, om inte Finansinspektionen i särskilda fall begär detta.
Om en annan behörig myndighet inom EES gjort prövningen, ska den juridiska eller fysiska personen bifoga en handling som styrker detta.
8 § Finansinspektionen kan besluta om undantag från att lämna information enligt bilagorna 1–3, om
9 § I ansökan ska en AIF-förvaltare som är ett aktiebolag lämna de uppgifter som framgår av bilaga 4 om
Andra AIF-förvaltare än aktiebolag ska lämna de uppgifter som framgår av bilaga 4 för motsvarande ledande befattningshavare.
10 § Verksamhetsplanen ska innehålla en utförlig beskrivning av AIF-förvaltarens verksamhet, och det ska anges om den avser att
Innehållet i verksamhetsplanen ska anpassas till den typ av verksamhet som AIF-förvaltaren driver. Verksamhetsplanen ska även anpassas till eventuell verksamhet från en filial och sådan förvaltning av alternativa investeringsfonder som avses i 6 kap. 1 och 7 §§ lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder.
11 § I verksamhetsplanen ska det finnas en ägarförteckning som anger en AIF-förvaltares ägarförhållanden. Förteckningen ska innehålla uppgift om förvaltarens direkta och indirekta ägare samt uppgift om kvalificerade innehav och de belopp som varje innehav motsvarar.
12 § Om en AIF-förvaltare ingår i en koncern eller i en konsoliderad situation enligt artikel 18 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 575/2013 av den 26 juni 2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och värdepappersföretag och om ändring av förordning (EU) nr 648/2012, ska verksamhetsplanen innehålla en schematisk översikt över koncernens eller gruppens struktur, uppgifter om de enskilda företag som ingår i denna samt deras ägarandel i den AIF-förvaltare som ansöker om tillstånd. Uppgifter ska lämnas om samtliga led som ingår i ägarkedjan.
Det ska även anges i verksamhetsplanen om förvaltaren ingår i ett finansiellt konglomerat enligt lagen (2006:531) om särskild tillsyn över finansiella konglomerat.
Det ska också finnas uppgifter om förvaltaren har nära förbindelser med någon juridisk eller fysisk person på det sätt som framgår av 1 kap. 11 § 18 lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder.
Första stycket ändrat genom FFFS 2014:29.
13 § En AIF-förvaltare som är ett aktiebolag ska i verksamhetsplanen ange vilka ledamöter och eventuella suppleanter som ingår i styrelsen, vem som är styrelsens ordförande, vem som är verkställande direktör samt dennes ställföreträdare. Andra förvaltare ska lämna uppgifter om vilka som ingår i ledningen. Här avses personer med ansvar som kan anses motsvara det som en styrelseledamot, styrelsesuppleant, verkställande direktör eller ställföreträdande verkställande direktör har i ett aktiebolag.
En AIF-förvaltare ska även lämna uppgifter om personer med ett särskilt funktionsansvar, t.ex. ansvariga för funktionerna för regelefterlevnad och riskhantering samt den person som ansvarar för förvaltningen av fonden.
För samtliga personer som anges i ledningsförteckningen ska det finnas uppgifter om utbildning samt tidigare och aktuell erfarenhet av relevant verksamhet. Det ska även finnas uppgifter om eventuella uppdrag och ägarintressen i andra företag inom den finansiella sektorn eller i aktiemarknadsbolag.
14 § En AIF-förvaltare ska i verksamhetsplanen lämna en prognos för sina ekonomiska förhållanden de tre närmaste verksamhetsåren. Förvaltaren ska i prognosen redovisa vilka antaganden som den bygger på. Prognosen ska omfatta
I verksamhetsplanen ska AIF-förvaltaren lämna uppgifter om beräknade fasta omkostnader för det första verksamhetsåret. Om verksamheten har drivits under en period som är längre än ett år, ska verksamhetsplanen innehålla uppgifter om föregående års fasta omkostnader.
En känslighetsanalys ska även lämnas som visar hur ändrade antaganden, exempelvis för förvaltningsvolymer och avkastning i förvaltade alternativa investeringsfonder, påverkar angivna prognoser och kapitalkrav enligt lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder.
En AIF-förvaltare ska redogöra för hur den avser att finansiera verksamheten.
15 § I verksamhetsplanen ska det finnas en schematisk översikt av hur verksamheten är organiserad. Översikten ska visa vem som är ansvarig för respektive område eller funktion samt hur många personer som är verksamma inom dessa områden eller funktioner. Den ska även visa var i organisationen funktionerna för regelefterlevnad och riskhantering ingår.
I verksamhetsplanen ska en AIF-förvaltare även beskriva de olika områdena eller funktionerna samt övergripande redogöra för de åtgärder och funktioner som utförs inom respektive del.
Det ska finnas uppgifter om antalet anställda i förvaltaren och om det bland dessa finns personer som även har anställning i ett annat företag.
16 § Om en AIF-förvaltare enligt 8 kap. 14 eller 16 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder uppdrar eller har uppdragit åt någon annan att för förvaltarens räkning utföra ett visst arbete eller vissa funktioner, ska förvaltaren i verksamhetsplanen ange till vem den avser att ge eller har gett uppdraget samt redogöra för uppdragets omfattning.
Förvaltaren ska i verksamhetsplanen även redogöra för
Förvaltaren ska till verksamhetsplanen bifoga kopior av de uppdragsavtal som den ingått eller avser att ingå.
17 § I verksamhetsplanen ska det finnas uppgifter om hur it-verksamheten ska vara organiserad. Det ska finnas en översiktlig beskrivning av vilka system som finns samt av systemens funktioner och användningsområden.
Det ska även framgå vilka åtgärder som ska vidtas när det gäller informationssäkerhet. I sammanhanget ska det redogöras för vilka funktioner för sekretesskydd som används för att hindra obehöriga att ta del av sekretessbelagd information.
18 § Verksamhetsplanen ska innehålla en övergripande redogörelse för och en hänvisning till de interna reglerna om hur AIF-förvaltaren avser att uppnå bästa möjliga resultat enligt artiklarna 27 och 28 i kommissionens delegerade förordning.
19 § I verksamhetsplanen ska det finnas en hänvisning till de interna regler som AIF-förvaltaren tillämpar för att fördela portföljtransaktioner och kunders order enligt artikel 29 i kommissionens delegerade förordning.
20 § Verksamhetsplanen ska innehålla en övergripande redogörelse för hur AIF-förvaltaren arbetar med att identifiera, hantera samt övervaka intressekonflikter i sin verksamhet och en hänvisning till de interna regler som förvaltaren ska ha enligt artikel 31 i kommissionens delegerade förordning. En hänvisning ska även finnas till de interna regler som anger förvaltarens strategier för att använda rösträtter enligt artikel 37 i kommissionens delegerade förordning.
21 § Verksamhetsplanen ska innehålla en övergripande redogörelse enligt artikel 24 i kommissionens delegerade förordning för de typer av incitament som finns i AIF-förvaltarens verksamhet och som uppfyller de kriterier som anges i den artikeln. Det ska även finnas en redogörelse för hur förvaltaren avser att informera investerarna enligt artikel 24 i kommissionens delegerade förordning.
22 § Verksamhetsplanen ska innehålla en övergripande beskrivning av AIF-förvaltares ersättningssystem. Till verksamhetsplanen ska bifogas den ersättningspolicy som ska finnas för verksamheten enligt 9 kap. 3 §.
23 § Verksamhetsplanen ska innehålla en översiktlig beskrivning av de administrativa processer som finns i verksamheten. Beskrivningen ska redogöra för hur en transaktion handläggs genom hela behandlingskedjan och hur AIF-förvaltaren säkerställer att ingen ensam handlägger en transaktion genom denna behandlingskedja.
24 § Det ska framgå av verksamhetsplanen hur AIF-förvaltaren avser att säkerställa att den följer de regler som gäller för verksamheten. Verksamhetsplanen ska vidare innehålla en redogörelse för hur funktionen för regelefterlevnad ska utformas och hur dess arbete drivs.
25 § Verksamhetsplanen ska innehålla en övergripande beskrivning av AIF-förvaltarens system för riskhantering. Verksamhetsplanen ska även innehålla en redogörelse enligt artikel 39 i kommissionens delegerade förordning för hur funktionen för riskhantering är utformad och hur funktionens arbete bedrivs. Det ska vidare finnas en hänvisning till de interna reglerna om riskhantering.
26 § Verksamhetsplanen ska innehålla en övergripande beskrivning av AIF-förvaltarens system för likviditetshantering. Det ska även finnas en hänvisning till de interna reglerna om likviditetshantering.
Första stycket gäller inte för en AIF-förvaltares förvaltning av sådana slutna fonder som avses i 8 kap. 3 § andra stycket lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder.
27 § Verksamhetsplanen ska innehålla en övergripande beskrivning av de rutiner och metoder som AIF-förvaltaren ska ha när det gäller värdering av fondens tillgångar. Det ska även framgå om värderingsfunktionen är internt eller externt organiserad och det ska finnas en hänvisning till de interna reglerna om värdering.
28 § Verksamhetsplanen för en AIF-förvaltare som har en funktion för internrevision ska innehålla en redogörelse för hur denna funktion är utformad och hur dess arbete bedrivs.
29 § I verksamhetsplanen ska det anges vem som har utsetts till revisor.
30 § I verksamhetsplanen ska det finnas en övergripande redogörelse för de rutiner som AIF-förvaltaren tillämpar för relevanta personers egna affärer enligt artikel 63 i kommissionens delegerade förordning. Det ska även finnas en hänvisning till förvaltarens interna regler om egna affärer.
31 § I verksamhetsplanen ska det finnas en hänvisning till de interna regler om åtgärder mot penningtvätt och finansiering som AIF-förvaltaren ska ha enligt lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism samt Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2017:11) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Det ska även finnas en uppgift om vem som är centralt funktionsansvarig i dessa frågor.
Ändrad genom FFFS 2017:7.
32 § En AIF-förvaltare som utför eller som avser att ansöka om tillstånd att utföra diskretionär förvaltning av investeringsportföljer enligt 3 kap. 2 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, ska i verksamhetsplanen lämna en särskild redogörelse för detta. Redogörelsen ska innehålla uppgifter om
Ändrad genom FFFS 2017:7.
33 § En AIF-förvaltare som i verksamheten förvarar och administrerar andelar eller aktier i företag för kollektiva investeringar, ska i verksamhetsplanen redogöra för de tekniska system som används samt för vilka rutiner som tillämpas för att registrera ägarnas innehav.
34 § En AIF-förvaltare som i verksamheten tar emot medel med redovisningsskyldighet, ska i verksamhetsplanen översiktligt beskriva hur den säkerställer att dess medel avskiljs från förvaltarens egna tillgångar.
35 § En AIF-förvaltare som i verksamheten tar emot och vidarebefordrar order i fråga om finansiella instrument ska i verksamhetsplanen översiktligt redogöra för denna verksamhet.
36 § En AIF-förvaltare som i verksamheten lämnar investeringsråd ska i verksamhetsplanen översiktligt redogöra för denna verksamhet.
37 § En AIF-förvaltare ska till verksamhetsplanen bifoga de interna regler som ska finnas för verksamheten enligt 31 §, 12 kap. 11 och 12 §§ samt artiklarna 27–29, 31, 37, 40, 61, 63 och 67 i kommissionens delegerade förordning.
38 § En AIF-förvaltares anmälan om väsentliga ändringar enligt 3 kap. 10 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder som gäller ändringar i ägarkretsen, ska innehålla de uppgifter som framgår av bilaga 1 för en fysisk person och bilaga 2 för en juridisk person. När förvärvaren är en juridisk person ska bilaga 2 användas för uppgifter om den juridiska personen och bilaga 3 för uppgifter om styrelseledamot, styrelsesuppleant, verkställande direktör, ställföreträdare för den verkställande direktören eller en annan motsvarande ledande befattningshavare i AIF-förvaltaren i den förvärvande juridiska personen.
Vid tillämpningen av första stycket gäller även 6–8 §§.
Om anmälan gäller ändringar i ledningen i ett företag som har ett kvalificerat innehav i en AIF-förvaltare, ska anmälan innehålla de uppgifter som framgår av bilaga 3. Vilka ändringar som föranleder en anmälan framgår av 9 §.
39 § En AIF-förvaltares anmälan om väsentliga ändringar enligt 3 kap. 10 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, ska, om ändringen avser en styrelseordförande, styrelseledamot, styrelsesuppleant, verkställande direktör, ställföreträdare för den verkställande direktören eller en annan motsvarande ledande befattningshavare i förvaltaren, innehålla de uppgifter som framgår av bilaga 4.
En AIF-förvaltares anmälan om väsentliga ändringar enligt första stycket ska även innehålla uppgifter om, i förekommande fall, antalet styrelseledamöter eller andra motsvarande ledande befattningshavare har minskat.
40 § En AIF-förvaltares anmälan om väsentliga ändringar enligt 3 kap. 10 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, ska innehålla fondbestämmelser, bolagsordning eller motsvarande regelverk för fonden
Som framgår av lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder krävs Finansinspektionens tillstånd om ändringen innebär att ytterligare en specialfond ska förvaltas, eller om fondbestämmelserna för en specialfond ska ändras.
Om AIF-förvaltaren gör någon annan väsentlig ändring än en sådan som avses i första stycket, 38 eller 39 §, ska anmälan innehålla en verksamhetsplan som uppdaterats i fråga om ändringen.
I fråga om specialfonder, se även 12 kap. 3 § LAIF som hänvisar vidare till 4 kap. 8-9 b §§ LVF.
1 § Bestämmelserna i detta kapitel gäller för en AIF-förvaltares marknadsföring av andelar eller aktier i alternativa investeringsfonder i Sverige enligt 4 kap. lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder.
2 § En AIF-förvaltares ansökan om tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond till icke-professionella investerare enligt 4 kap. 2 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, ska innehålla följande:
En AIF-förvaltare ska, i stället för den information som anges i första stycket 3, lämna den information som anges i 3 § andra stycket, om
3 § En AIF-förvaltares ansökan om tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond till icke-professionella investerare enligt 4 kap. 3 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, ska innehålla vad som anges i 2 § första stycket.
Om kraven på förvaringsinstitut i 9 kap. lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder inte är uppfyllda och AIF-förvaltaren har sett till att en eller flera enheter har utsetts för att utföra uppgifterna enligt 9 kap. 9, 10 och 12 §§ samma lag, ska ansökan, i stället för vad som anges i 2 § första stycket 3, innehålla följande:
4 § En AIF-förvaltares ansökan om tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond till icke-professionella investerare enligt 4 kap. 4 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska, utöver vad som anges i 2 § första stycket 1–7, även innehålla uppgifter som visar att fondens andelar eller aktier är upptagna till handel på en reglerad marknad eller en motsvarande marknad utanför EES.
En AIF-förvaltare ska, i stället för den information som anges i 2 § första stycket 3, lämna den information som anges i 3 § andra stycket, om
5 § En AIF-förvaltares ansökan om tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond till sådana icke-professionella investerare i Sverige som avses i 4 kap. 5 § andra stycket lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder enligt 4 kap. 5 § samma lag, ska innehålla följande:
En AIF-förvaltare med tillstånd enligt 3 kap. 1 § lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska, i stället för den information som anges i första stycket 3, lämna den information som anges i 3 § andra stycket, om
Första stycket 3, 5 och 9 gäller inte för en AIF-förvaltare som är registrerad enligt 2 kap. 3 § lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder.
6 § I 4 kap. 9 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder finns bestämmelser om innehållet i en underrättelse till Finansinspektionen om marknadsföring till professionella investerare av andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond enligt 4 kap. 6 § första stycket samma lag. Marknadsföring av icke EES-baserade alternativa investeringsfonder samt vissa matarfonder till professionella investerare
7 § En AIF-förvaltares ansökan om tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond till professionella investerare enligt 4 kap. 8 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, ska innehålla följande:
Om kraven på förvaringsinstitut enligt 9 kap. lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder inte är uppfyllda och AIF-förvaltaren har sett till att en eller flera enheter har utsetts för att utföra uppgifterna enligt 9 kap. 9, 10 och 12 §§ samma lag, ska ansökan, i stället för vad som anges i första stycket 3, innehålla
8 § En anmälan om väsentliga ändringar enligt 4 kap. 11 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska innehålla en verksamhetsplan som uppdaterats i fråga om ändringen. Om ändringen innebär att fondbestämmelserna, bolagsordningen eller motsvarande regelverk för en alternativ investeringsfond ändras, ska AIF-förvaltaren även bifoga dessa uppdaterade handlingar till anmälan.
Som framgår av lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder krävs Finansinspektionens tillstånd om ändringarna innebär att fondbestämmelserna för en specialfond ska ändras.
1 § Bestämmelserna i detta kapitel gäller för utländska AIF-förvaltares verksamhet i Sverige enligt 5 kap. lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder.
2 § En utländsk EES-baserad AIF-förvaltares ansökan om tillstånd att förvalta en specialfond enligt 5 kap. 2 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska innehålla följande:
3 § En utländsk EES-baserad AIF-förvaltares ansökan om tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond till professionella investerare enligt 5 kap. 5 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska innehålla
Om kraven på förvaringsinstitut enligt 9 kap. lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder inte är uppfyllda och AIF-förvaltaren har sett till att en eller flera enheter har utsetts för att utföra uppgifterna enligt 9 kap. 9, 10 och 12 §§ samma lag, ska ansökan i stället för vad som anges i första stycket 4, innehålla
4 § En utländsk EES-baserad AIF-förvaltares ansökan om tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond till icke-professionella investerare enligt 5 kap. 6 § första stycket 1 lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska innehålla
En AIF-förvaltare ska, i stället för den information som anges i första stycket 4, lämna den information som anges i 3 § andra stycket, om
5 § En utländsk EES-baserad AIF-förvaltares ansökan om tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond till icke-professionella investerare enligt 5 kap. 6 § första stycket 2 lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska, utöver vad som anges i 4 § första stycket 1–8 samt andra stycket, även innehålla uppgifter som visar att fondens andelar eller aktier är upptagna till handel på en reglerad marknad eller en motsvarande marknad utanför EES.
6 § En utländsk EES-baserad AIF-förvaltares ansökan om tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond till professionella investerare och sådana icke-professionella investerare i Sverige som avses i 4 kap. 5 § andra stycket lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder enligt 5 kap. 7 § samma lag, ska innehålla följande:
Första stycket 4, 6 och 10 gäller inte för en sådan AIF-förvaltare som är registrerad i enlighet med nationell lagstiftning som genomför Europaparlamentets och rådets direktiv 2011/61/EU om förvaltare av alternativa investeringsfonder.
7 § Om verksamheten i Sverige ska drivas från en filial enligt 5 kap. 8 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, ska en ansökan om tillstånd enligt 5 kap. 2 eller 5–7 §§ samma lag även innehålla uppgifter om filialens organisation, adress och ansvariga ledning.
8 § En utländsk AIF-förvaltares anmälan om väsentliga ändringar enligt 5 kap. 9 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska innehålla en verksamhetsplan som uppdaterats avseende ändringen. Om fondbestämmelserna, bolagsordningen eller motsvarande regelverk för en alternativ investeringsfond ska ändras ska anmälan även innehålla dessa.
Som framgår av lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder krävs Finansinspektionens tillstånd om ändringarna innebär att ytterligare en specialfond ska förvaltas, eller om fondbestämmelserna för en specialfond ska ändras.
9 § En icke EES-baserad AIF-förvaltares ansökan om tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond till professionella investerare enligt 5 kap. 10 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska innehålla följande:
10 § En icke EES-baserad AIF-förvaltares ansökan om tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond till icke-professionella investerare enligt 5 kap. 11 § 1 lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska innehålla det som anges i 9 § 1–6 samt
11 § En utländsk icke EES-baserad AIF-förvaltares ansökan om tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond till icke-professionella investerare enligt 5 kap. 11 § 2 lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska, utöver vad som anges i 9 § 1–6 och 10 § 4, även innehålla uppgifter som visar att fondens andelar eller aktier är upptagna till handel på en reglerad marknad eller en motsvarande marknad utanför EES.
12 § En utländsk icke EES-baserad AIF-förvaltares ansökan om tillstånd att marknadsföra andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond till professionella investerare och sådana icke-professionella investerare i Sverige som avses i 4 kap.
5 § andra stycket lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder enligt 5 kap. 12 § samma lag, ska, utöver vad som anges i 9 § 1–6, innehålla följande:
13 § Om verksamheten i Sverige ska drivas från en filial enligt 5 kap. 13 § första stycket lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, ska ansökan även innehålla uppgifter om filialens organisation, adress och ansvariga ledning.
14 § För en utländsk icke EES-baserad AIF-förvaltares anmälan om väsentliga ändringar enligt 5 kap. 13 § tredje stycket lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, ska 8 § första stycket gälla.
1 § Bestämmelserna i detta kapitel gäller för en AIF-förvaltare med tillstånd enligt 3 kap. 1 eller 2 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder som avser att driva verksamhet utomlands enligt 6 kap. samma lag.
Ändrad genom FFFS 2015:4.
2 § I 6 kap. 1 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder finns bestämmelser om innehållet i en underrättelse till Finansinspektionen om förvaltning av en alternativ investeringsfond eller diskretionär förvaltning av investeringsportföljer och andra sidotjänster i ett annat land inom EES.
Ändrad genom FFFS 2015:4.
3 § I 6 kap. 3 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder finns bestämmelser om innehållet i en underrättelse till Finansinspektionen om marknadsföring av andelar eller aktier i en alternativ investeringsfond till professionella investerare i ett annat land inom EES.
4 § En sådan underrättelse som avses i 2 eller 3 § ska upprättas på engelska.
5 § En anmälan om väsentliga ändringar enligt 6 kap. 6 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska innehålla en verksamhetsplan som uppdaterats avseende ändringen. Om fondbestämmelserna, bolagsordningen eller motsvarande regelverk för en alternativ investeringsfond ska ändras ska anmälan även innehålla dessa.
Som framgår av lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder krävs Finansinspektionens tillstånd om ändringarna innebär att fondbestämmelserna för en specialfond ska ändras.
6 § En AIF-förvaltares ansökan om tillstånd att förvalta en alternativ investeringsfond som är etablerad i ett land utanför EES enligt 6 kap. 7 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, ska innehålla följande:
7 § För en AIF-förvaltares anmälan om väsentliga ändringar enligt 6 kap. 7 § andra stycket lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska 5 § första stycket gälla.
1 § I en AIF-förvaltares kapitalbas enligt 7 kap. 2–4 §§ lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder får de poster inräknas som ingår i kapitalbasen enligt artiklarna 25–91 i förordning (EU) nr 575/2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och värdepappersföretag och 3 kap. 1 och 3–11 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2014:12) om tillsynskrav och kapitalbuffertar.
Ändrad genom FFS 2014:29.
1 § En AIF-förvaltares underrättelse om delegering enligt 8 kap. 14 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder eller ansökan om godkännande enligt 8 kap. 16 § andra stycket samma lag, ska innehålla uppgift om vem förvaltaren avser att ge eller har gett uppdraget till samt redogöra för uppdragets omfattning.
AIF-förvaltaren ska dessutom redogöra för
En kopia av det avtal som reglerar uppdraget ska bifogas till underrättelsen eller ansökan.
Notera även bestämmelserna i 8 kap. 14 § LAIF avseende uppdragsavtal. Av Finansinspektionens besluts-PM framgår att "uppdragstagarens andra verksamheter av betydelse" i andra stycket punkt 3 avser "sådan verksamhet som har betydelse för AIF-förvaltarens verksamhet".
2 § I artikel 81 i kommissionens delegerade förordning finns bestämmelser om vad en underrättelse om vidaredelegering enligt 8 kap. 18 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska innehålla.
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om hur en AIF-förvaltare med tillstånd enligt 3 kap. 1 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska mäta, styra, rapportera och kontrollera de risker som ersättningssystem för särskilt reglerad personal kan medföra.
Reglerna om ersättningssystem genomför i huvudsak bilaga 2 till AIFM-direktivet. För fondbolag som har tillstånd enligt både LVF och LAIF gäller även Finansinspektionens allmänna råd om ersättningspolicy, vilket bl.a. poängteras i Finansinspektionens besluts-PM. För dessa bolag gäller de allmänna råden utöver dessa föreskrifter, men endast i den utsträckning de allmänna råden innehåller mer långtgående regler än föreskrifterna, eller regler som helt saknar motsvarighet här. De allmänna råden begränsas t.ex. inte till att enbart gälla för särskilt reglerad personal, vilket är fallet med ersättningsreglerna i dessa föreskrifter.
2 § Dessa föreskrifter påverkar inte en AIF-förvaltares skyldigheter enligt tillämplig avtals- och arbetsrätt. Föreskrifterna har inte heller någon inverkan på de rättigheter som arbetsmarknadens parter har vid kollektivavtalsförhandlingar.
3 § En AIF-förvaltare ska ha en dokumenterad ersättningspolicy som är förenlig med och främjar en sund och effektiv riskhantering. Ersättningspolicyn ska motverka ett risktagande som är oförenligt med de förvaltade alternativa investeringsfondernas riskprofil, fondbestämmelser, bolagsordning eller motsvarande regelverk.
Ersättningspolicyn ska vara uppdaterad och ses över regelbundet.
Det bör noteras att AIF-förvaltaren efter en proportionalitetsbedömning kan anpassa tillämpningen av bestämmelserna om ersättningspolicy efter vad som är lämpligt med hänsyn till den egna verksamheten. Närmare vägledning i denna fråga finns i Esmas riktlinjer om ersättningssystem.
4 § Ersättningspolicyn ska utformas och tillämpas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till AIF-förvaltarens storlek och interna organisation samt verksamhetens art, omfattning och komplexitet. Ersättningspolicyn ska överensstämma med affärsstrategi, mål, värderingar och intressen för förvaltaren och de förvaltade alternativa investeringsfonderna eller investerarna i de alternativa investeringsfonderna, samt innehålla en förteckning över åtgärder som ska vidtas för att undvika intressekonflikter.
5 § En AIF-förvaltare ska analysera vilka risker som är förenade med förvaltarens ersättningspolicy och ersättningssystem. AIF-förvaltaren ska på grundval av analysen identifiera särskilt reglerad personal hos förvaltaren. Förvaltaren ska dokumentera och särskilt motivera om anställda i någon av de personalkategorier som anges i 1 kap. 9 § andra stycket 9 inte väsentligen anses kunna påverka AIF-förvaltarens eller de förvaltade alternativa investeringsfondernas riskprofil och därför inte ska anses tillhöra AIF-förvaltarens särskilt reglerade personal.
Ändrad genom FFFS 2017:7.
6 § En AIF-förvaltare som tillämpar rörlig ersättning som innehåller diskretionära pensionsförmåner ska ha en pensionspolicy. Pensionspolicyn ska överensstämma med förvaltarens och de förvaltade alternativa investeringsfondernas affärsstrategier, mål, värderingar och långsiktiga intressen.
AIF-förvaltaren ska överlåta eller betala ut diskretionära pensionsförmåner i form av aktier eller andelar i den berörda alternativa investeringsfonden eller andra sådana instrument som avses i 25 §.
7 § En AIF-förvaltare ska se till att diskretionära pensionsförmåner som överlåts på en anställd när han eller hon går i pension, omfattas av en tidsperiod på minst fem år inom vilken den anställde inte får förfoga över instrumenten.
Om AIF-förvaltaren överlåter diskretionära pensionsförmåner till en anställd innan han eller hon går i pension, på grund av att anställningen upphör, ska de diskretionära pensionsförmånerna skjutas upp i fem år.
8 § En AIF-förvaltare får inte lämna garanterad rörlig ersättning annat än i samband med nyanställning. Förvaltaren ska begränsa en sådan ersättning till det första anställningsåret.
9 § En AIF-förvaltare ska säkerställa att dess anställda förbinder sig att inte använda personliga risksäkringsstrategier eller försäkringar som syftar till att minska eller undanröja effekterna av att en uppskjuten ersättning justeras eller bortfaller.
10 § En AIF-förvaltare ska säkerställa att ersättning som utgår till en anställd i samband med att anställningen upphör står i relation till den anställdes prestationer under anställningstiden och beräknas så att den inte belönar osunt risktagande.
11 § En AIF-förvaltares ledning ska besluta om en ersättningspolicy. Beslutet ska grundas på den analys som avses i 5 §. Ledningen ska se till att ersättningspolicyn tillämpas och följs upp.
Med "ledning" avses detsamma som i LAIF (se Finansinspektionens besluts-PM).
12 § En AIF-förvaltares ledning ska besluta om
Ledningens beslut ska i tillämpliga fall följa vad bolagsstämma eller motsvarande högsta beslutande organ i AIF-förvaltaren beslutat i fråga om ersättning i AIF-förvaltaren.
13 § Beslut om ersättning till AIF-förvaltarens ledning ska fattas av bolagsstämman eller motsvarande högsta beslutande organ i förvaltaren.
14 § En betydande AIF-förvaltare ska ha en ersättningskommitté som ska utföra en oberoende bedömning av förvaltarens ersättningspolicy och ersättningssystem.
Vid bedömningen av om en AIF-förvaltare är betydande ska beaktas hur stor förvaltaren är, hur stora alternativa investeringsfonder som den förvaltar, vilken intern organisation som förvaltaren har samt art, omfattning och komplexitet i förvaltarens verksamhet.
Ordföranden och övriga medlemmar i ersättningskommittén ska ingå i AIF-förvaltarens ledning, men får inte ingå i dess verkställande ledning. Medlemmarna i ersättningskommittén ska ha tillräcklig kunskap och erfarenhet i frågor om riskhantering och kontrollfunktioner.
15 § Ersättningskommittén ska bereda sådana ledningsbeslut om ersättning och åtgärder som avses i 12 §.
16 § En AIF-förvaltare ska minst årligen låta en kontrollfunktion granska om förvaltarens ersättningssystem överensstämmer med ersättningspolicyn. Kontrollfunktionen ska rapportera resultatet av granskningen till ledningen.
17 § En AIF-förvaltare ska se till att lämpliga kontrollfunktioner deltar i den bedömningsprocess som ska göras enligt 14 §.
18 § Om anställda i kontrollfunktioner får rörlig ersättning, ska AIF-förvaltaren se till att den bestäms utifrån mål som är kopplade till kontrollfunktionen, oberoende av resultatet i de affärsområden de kontrollerar.
19 § En AIF-förvaltare vars ersättning innehåller rörliga delar, ska se till att det finns en lämplig balans mellan fasta och rörliga delar av ersättningen. De fasta delarna ska stå för en så stor del av den anställdes totala ersättning att det ska vara möjligt att sätta de rörliga delarna till noll.
AIF-förvaltaren ska i sin ersättningspolicy ange hur stora de rörliga delarna högst kan bli i förhållande till de fasta delarna för särskilt reglerad personal som kan få rörlig ersättning. Undantag från dessa förhållanden ska i varje enskilt fall godkännas av ledningen.
20 § En AIF-förvaltares bedömning av resultat som ligger till grund för beräkning av rörlig ersättning, ska baseras på riskjusterade vinstmått. Såväl nuvarande som framtida risker ska beaktas.
Om en AIF-förvaltare använder sig av subjektiva bedömningar för justering av resultat utifrån risk, ska de överväganden som ligger till grund för justeringen vara väl avvägda och dokumenterade.
21 § En AIF-förvaltares resultatbedömning ska göras i ett flerårigt perspektiv anpassat till livscykeln för de alternativa investeringsfonder som förvaltas. Det ska därigenom säkerställas dels att bedömningen baseras på långsiktigt hållbara resultat, dels att de förvaltade alternativa investeringsfondernas inlösenpolicy och investeringsrisker beaktas när den rörliga ersättningen betalas ut.
22 § En AIF-förvaltare ska basera den rörliga ersättningen till särskilt reglerad personal på den anställdes resultat, på den berörda affärsenhetens eller den alternativa investeringsfondens resultat och på förvaltarens totala resultat. Vid bedömningen av den anställdes resultat ska både finansiella och icke-finansiella kriterier beaktas.
De finansiella och icke-finansiella kriterier som AIF-förvaltaren lägger till grund för beslut om ersättning ska specificeras och dokumenteras.
23 § En AIF-förvaltare ska informera särskilt reglerad personal dels om vilka kriterier som styr deras ersättning, dels om hur deras resultat bedöms. Bedömningsprocessen och ersättningspolicyn ska vara tillgänglig för alla anställda som utgör särskilt reglerad personal.
24 § En AIF-förvaltare ska se till att minst 40 procent av den rörliga ersättningen till särskilt reglerad personal, vars rörliga ersättning under ett år uppgår till minst 100 000 kronor, skjuts upp minst tre till fem år, innan den betalas ut eller äganderätten går över på den anställde. När förvaltaren beslutar om hur stor del av den rörliga ersättningen som ska skjutas upp, och hur länge, ska den ta hänsyn till dels livscykeln, inlösenpolicyn och investeringsriskerna i den alternativa investeringsfond som ersättningen är hänförlig till, dels den anställdes ansvar och arbetsuppgifter, dels storleken på den rörliga ersättningen.
AIF-förvaltaren ska skjuta upp minst 60 procent av den rörliga ersättningen till särskilt reglerad personal vars rörliga ersättning uppgår till ett särskilt högt belopp.
En AIF-förvaltare får betala ut uppskjuten ersättning en gång om året jämnt fördelad över den tid som ersättningen skjutits upp (pro rata). Den första utbetalningen får göras först ett år efter det att den rörliga ersättningen beslutades.
25 § En AIF-förvaltare ska, om det är möjligt med hänsyn till den rättsliga strukturen på den berörda alternativa investeringsfonden och till dess fondbestämmelser, bolagsordning eller motsvarande regelverk, se till att minst 50 procent av den rörliga ersättningen till särskilt reglerad personal består av
Första stycket ska endast tillämpas på en AIF-förvaltare vars förvaltning av alternativa investeringsfonder står för minst 50 procent av den totala portfölj som förvaltas av förvaltaren.
Första stycket ska tillämpas både på rörlig ersättning som skjuts upp och rörlig ersättning som inte skjuts upp.
26 § En AIF-förvaltare ska i ersättningspolicyn uppställa krav på att den anställde inte inom viss tid förfogar över rörlig ersättning som lämnas i form av andelar eller aktier i den berörda fonden och andra instrument som avses i 25 §.
Förvaltaren ska se till att de andelar eller aktier och andra instrument som avses i 25 § omfattas av restriktioner som innebär att den anställde inte får förfoga över instrumenten under minst ett år efter det att äganderätten till instrumenten har gått över till den anställde eller längre om det är motiverat av förvaltarens, den berörda alternativa investeringsfondens och investerarnas långsiktiga intressen. Detta gäller oavsett om den rörliga ersättningen har skjutits upp eller inte.
27 § En AIF-förvaltare ska säkerställa att rörlig ersättning som skjutits upp endast betalas ut eller övergår till den anställde till den del det är försvarbart med hänsyn till AIF-förvaltarens finansiella situation och motiverat med hänsyn till den berörda alternativa investeringsfondens, affärsenhetens och den anställdes resultat. Den uppskjutna delen av ersättningen ska även kunna falla bort helt av samma skäl.
Rubrik ändrad genom FFFS 2018:14.
Rubrik införd genom FFFS 2018:14.
1 § En AIF-förvaltare som utför diskretionär portföljförvaltning som avser finansiella instrument ska i denna förvaltning och när den utför tjänster enligt 3 kap. 2 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder tillämpa 4 kap., 5 kap. 17–25 §§, 6 och 7 kap. samt 8 kap. 1 och 3 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2017:2) om värdepappersrörelse.
När det gäller försäljning och rådgivning till en kund som avser strukturerade insättningar, ska förvaltaren även tillämpa 1 kap. 5 § Finansinspektionens föreskrifter om värdepappersrörelse.
Ändrad genom FFFS 2014:29, FFFS 2015:4, FFFS 2017:7 och FFFS 2018:14 (varigenom andra stycket adderades).
Rubrik införd genom FFFS 2018:14.
2 § En AIF-förvaltare som i sin verksamhet tar emot medel med redovisningsskyldighet enligt 3 kap. 2 a § lagen (2013:561) om alternativa investeringsfonder, ska tillämpa 6 kap. 2–5, 10–13 och 21–23 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2017:2) om värdepappersrörelse.
Införd genom FFFS 2018:14.
Rubrik införd genom FFFS 2018:14.
3 § En AIF-förvaltare som i sin verksamhet lämnar råd till kunder om andelar eller aktier i alternativa investeringsfonder i andra fall än det som avses i 3 kap. 2 § andra stycket 4 lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska, när den utför sådana tjänster uppfylla de krav som anges i artiklarna 27, 33, 37, 52, 54 och 55 i den delegerade förordningen till Mifid 2.
En AIF-förvaltare ska när den utför tjänster enligt första stycket även tillämpa 4 kap. och 7 kap. 1–5 §§ och 8–19 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2017:2) om värdepappersrörelse.
Införd genom FFFS 2018:14.
1 § Detta kapitel innehåller bestämmelser om innehållet i den underrättelse som en AIF-förvaltare ska lämna till Finansinspektionen vid en förvaltad alternativ investeringsfonds förvärv eller avyttring av aktier i ett onoterat företag, eller när en sådan fond uppnått kontroll över ett onoterat företag eller en emittent enligt 11 kap. lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder.
2 § En AIF-förvaltares underrättelse om en förvaltad alternativ investeringsfonds förvärv eller avyttring av aktier i ett onoterat företag enligt 11 kap. 4 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, ska innehålla uppgift om
3 § En AIF-förvaltares underrättelse om att en förvaltad alternativ investeringsfond uppnått kontroll över ett onoterat företag eller en emittent enligt 11 kap. 5 och 7 §§ lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska, utöver vad som anges i de paragraferna, innehålla uppgift om
1 § För en specialfond ska bestämmelserna om fondbestämmelsernas innehåll i 23 kap. i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder gälla. Vad som där anges om värdepappersfond ska avse specialfond och vad som anges om fondbolag ska avse AIF-förvaltare.
2 § För en specialfond med sådan placeringsinriktning som avses i 12 kap. 14 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska fondbestämmelserna även innehålla
Beskrivningen av placeringsinriktningen för en specialfond som avses i första stycket ska innehålla namnet på den värdepappersfond eller specialfond som fondens medel ska placeras i.
3 § Fondbestämmelserna för en specialfond ska ange i vilka avseenden specialfonden avviker från vad som gäller för värdepappersfonder samt vilka begränsningar som gäller för specialfonden. Det ska även framgå om specialfondens placeringsinriktning innebär att sådana derivatinstrument som avses i 12 kap. 13 § andra stycket lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder kan användas.
Fondbestämmelserna ska även innehålla uppgifter om vilken risknivå som eftersträvas och vilket riskmått som används. Riskmåttet ska vara relevant för de förvaltningsmetoder som AIF-förvaltaren använder sig av.
4 § Om en specialfonds tillgångar inte beräknas och publiceras minst en gång varje månad ska ett indikativt fondandelsvärde beräknas och publiceras. I fondbestämmelserna ska det anges när det indikativa fondandelsvärdet kommer att publiceras. Det indikativa fondandelsvärdet ska beräknas och publiceras mellan tidpunkterna för beräkning och publicering av officiellt fondandelsvärde, dock senast en vecka före den sista dag för anmälan av försäljning eller inlösen som fonden enligt sina fondbestämmelser tillämpar.
5 § För specialfonder ska bestämmelserna om tillåtna tillgångar i 24 kap. 1–9 § första stycket och 10–13 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder gälla. Vad som där anges om värdepappersfond ska avse specialfond och vad som anges om fondbolag ska avse AIF-förvaltare.
6 § För specialfonder ska bestämmelserna om handel med derivatinstrument samt användning av andra tekniker och instrument i 25 kap. 1–22 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder gälla om inte Finansinspektionen har beslutat om undantag och detta anges i fondbestämmelserna.
7 § En specialfond, som enligt 12 kap. 13 § andra stycket lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder får ha derivatinstrument med andra underliggande tillgångar än de som avses i 5 kap. 12 § lagen (2004:46) om värdepappersfonder, ska när det gäller dessa derivatinstrument tillämpa 25 kap. 1–22 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder på motsvarande sätt, om inte Finansinspektionen har beslutat om undantag och detta anges i fondbestämmelserna.
8 § Om en fusion genomförs enligt 12 kap. 16 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska bestämmelserna om information till fondandelsägare vid fusion i 27 kap. 1–12 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder gälla.
9 § Bestämmelserna om metod för tillhandahållande av viss information i 28 kap. 1 § Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder ska gälla för en AIF-förvaltare vid
Vad som anges i 28 kap. 1 § Finansinspektionens föreskrifter om värdepappersfonder om fondbolag ska avse AIF-förvaltare.
10 § Vad som anges i 26 kap. 1–5 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder om en matarfond och en mottagarfond samt ett förvaringsinstitut för en mottagarfond, ska i tillämpliga delar också gälla för en specialfond med sådan placeringsinriktning som avses i 12 kap. 14 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder och den värdepappersfond eller specialfond som specialfondens medel placeras i samt förvaringsinstitutet för den mottagande fonden.
11 § Vad som anges i 11 kap. Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder i fråga om hantering av etiska frågor, ska också gälla för en AIF-förvaltare som förvaltar specialfonder. Vad som där anges om fondbolag ska avse AIF-förvaltare.
12 § Vad som anges i 12 kap. Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder i fråga om klagomålshantering, ska också gälla för en AIF-förvaltare som förvaltar specialfonder. Vad som där anges om fondbolag ska avse AIF-förvaltare.
13 § Som framgår av 12 kap. 10 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska en AIF-förvaltare som förvaltar en specialfond upprätta en årsberättelse och en halvårsredogörelse med visst innehåll. I artiklarna 103–107 i kommissionens delegerade förordning finns ytterligare bestämmelser om innehållet i en årsberättelse.
Årsberättelsen och halvårsredogörelsen ska därutöver ha det innehåll som framgår av 31 kap. 3 §, 4 § 3 och 4 samt 6–56 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder. Vad som där anges om
14 § Årsberättelsen för en specialfond med sådan placeringsinriktning som avses i 12 kap. 14 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, ska innehålla uppgift om de sammanlagda kostnader som debiterats av de AIF-förvaltare eller det fondbolag som förvaltar specialfonden och den fond som specialfondens medel placeras i.
Av specialfondens årsberättelse ska det framgå var årsberättelse och, i tillämpliga fall, halvårsredogörelse för den fond som specialfondens medel placeras i finns att tillgå.
1 § Bestämmelser om innehållet i en informationsbroschyr finns i 10 kap. 1 § och 12 kap. 7 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Informationsbroschyren ska därutöver ha det innehåll som framgår av 2–15 §§.
2 § Om en AIF-förvaltare förvaltar en alternativ investeringsfond som får använda sig av finansiell hävstång, ska informationsbroschyren innehålla uppgifter om
3 § Om en AIF-förvaltare delegerar förvaltningsfunktioner eller om ett förvaringsinstitut delegerar förvaringsfunktioner, ska informationsbroschyren innehålla
4 § Om en AIF-förvaltare förvaltar en alternativ investeringsfond som anlitar en primärmäklare ska informationsbroschyren innehålla
5 § Informationsbroschyren ska innehålla en beskrivning av hur AIF-förvaltaren säkerställer att investerarna behandlas rättvist.
Om en investerare ges rätt till förmånsbehandling ska informationsbroschyren innehålla
6 § För en informationsbroschyr för en specialfond gäller även 29 kap. 1 § andra stycket, 2 § första och tredje styckena, 6, 8, 10–14, 16–19 samt 23 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder. Vad som där anges om värdepappersfond gäller specialfond och vad som anges om fondbolag gäller AIF-förvaltare.
Ändrad genom FFFS 2016:4.
7 § Om en utländsk AIF-förvaltare förvaltar en specialfond, ska informationsbroschyren innehålla en uppgift om att förvaltaren har ett annat hemland än fonden.
8 § Vad som anges i 29 kap. 15 § Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder om en matarfond, ska i tillämpliga delar gälla på motsvarande sätt för en specialfond med en sådan placeringsinriktning som avses i 12 kap. 14 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Vad som där anges om fondbolag eller förvaltningsbolag ska avse AIF-förvaltare och vad som anges om mottagarfond eller mottagarfondföretag ska avse den värdepappersfond eller specialfond som specialfondens medel placeras i.
9 § Informationsbroschyren för en specialfond ska innehålla uppgifter som är relevanta för investerarna om de skatteregler som gäller för specialfonden.
Informationsbroschyren för en specialfond med en sådan placeringsinriktning som avses i 12 kap. 14 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, ska innehålla en beskrivning av de skattemässiga konsekvenser som uppstår för fonden när den placerar i den mottagande fonden.
10 § Informationsbroschyren för en specialfond ska innehålla uppgift om skadeståndsansvaret enligt 8 kap. 28 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder.
11 § För en informationsbroschyr som gäller en annan alternativ investeringsfond som marknadsförs till icke-professionella investerare, än en sådan fond som avses i 6–10 §§, gäller även 29 kap. 1 § andra stycket, 2 § första och tredje styckena, 6, 8, 10, 14, 19 samt 23 §§ Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder i tillämpliga delar. Vad som där anges om värdepappersfond gäller alternativ investeringsfond och vad som anges om fondbolag gäller AIF-förvaltare.
Ändrad genom FFFS 2016:27.
12 § Vad som anges i 29 kap. 15 § Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2013:9) om värdepappersfonder om en matarfond, ska i tillämpliga delar gälla på motsvarande sätt för en matarfond till en alternativ investeringsfond om matarfonden är en sådan fond som avses i 11 §. Vad som där anges om fondbolag eller förvaltningsbolag ska avse AIF-förvaltare och vad som anges om mottagarfond eller mottagarfondföretag ska avse mottagarfonden.
13 § Om en AIF-förvaltare medger att andelar eller aktier i en sådan alternativ investeringsfond som avses i 11 § utfärdas innan betalning tillförts den alternativa investeringsfonden, ska informationsbroschyren för fonden innehålla en uppgift om detta liksom en beskrivning av de villkor som AIF-förvaltaren tillämpar.
14 § Informationsbroschyren för en sådan alternativ investeringsfond som avses i 11 § ska innehålla uppgifter som är relevanta för investerarna om de skatteregler som gäller för den alternativa investeringsfonden.
Informationsbroschyren för en matarfond till en alternativ investeringsfond, ska, om fonden är en sådan fond som avses i 11 §, innehålla en beskrivning av de skattemässiga konsekvenser som uppstår när fonden placerar i en mottagarfond.
15 § Informationsbroschyren för en sådan alternativ investeringsfond som avses i 11 §, ska innehålla uppgift om skadeståndsansvaret enligt 8 kap. 28 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder.
1 § Bestämmelser om när ett faktablad ska upprättas och vad det ska innehålla finns i 10 kap. 2 § och 12 kap. 8 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Faktabladet ska därutöver ha det innehåll som framgår av 2-5 §§.
2 § Ett faktablad ska vara utformat och i tillämpliga delar ha det innehåll som anges i kommissionens förordning (EU) nr 583/2010 av den 1 juli 2010 om genomförande av Europaparlamentets och rådets direktiv 2009/65/EG rörande basfakta för investerare och villkor som ska uppfyllas när faktablad med basfakta för investerare eller prospekt tillhandahålls på annat varaktigt medium än papper eller på en webbplats. Vad som där anges om fondföretag ska avse alternativa investeringsfonder och vad som anges om förvaltningsbolag ska avse AIF-förvaltare. Vad som anges om feederfondföretag ska avse en matarfond till en alternativ investeringsfond och vad som anges om masterfondföretag ska avse mottagarfond.
3 § Faktabladet ska innehålla en lättbegriplig beskrivning av den alternativa investeringsfondens rättsliga ställning. Beskrivningen ska innehålla en redogörelse för vilka risker som är förknippade med fondens rättsliga ställning.
4 § Om fonden är en specialfond ska detta framgå av faktabladet. Det ska vidare framgå om Finansinspektionen enligt 12 kap. 13 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder har tillåtit undantag från de placeringsbestämmelser som anges i 5 kap. lagen (2004:46) om värdepappersfonder.
5 § Av faktabladet för en alternativ investeringsfond som inte är en specialfond ska det tydligt framgå att fonden inte är en värdepappersfond och att den inte omfattas av de krav på riskspridning som gäller för värdepappersfonder.
1 § En AIF-förvaltare som marknadsför alternativa investeringsfonder till icke-professionella investerare, får tillhandahålla ett faktablad eller en informationsbroschyr för en fond via ett varaktigt medium eller på förvaltarens webbplats. En investerare ska på begäran kostnadsfritt tillhandahållas en papperskopia av faktabladet eller informationsbroschyren.
Faktabladet ska alltid finnas tillgängligt på AIF-förvaltarens webbplats.
Om ett faktablad eller en informationsbroschyr för en alternativ investeringsfond som marknadsförs till icke-professionella investerare ska tillhandahållas på ett annat varaktigt medium än papper eller på en webbplats gäller det som anges i artikel 38 i kommissionens förordning (EU) nr 583/2010.
2 § Faktabladet och informationsbroschyren för en alternativ investeringsfond som marknadsförs till icke-professionella investerare ska tillhandahållas på svenska.
3 § En utländsk AIF-förvaltare som driver verksamhet i Sverige enligt 5 kap. 2 eller 11 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska tillhandahålla investerare faktabladet på svenska. Informationsbroschyren samt fondens årsberättelse och, i tillämpliga fall, halvårsredogörelse, ska tillhandahållas investerare på engelska eller svenska.
1 § En AIF-förvaltare som har fått tillstånd att förvalta alternativa investeringsfonder enligt lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, ska informera Finansinspektionen skriftligt när verksamheten har påbörjats.
2 § En AIF-förvaltare som förvaltar en specialfond ska vid utgången av varje kvartal lämna en kvartalsrapport för förvaltaren till Finansinspektionen. Kvartalsrapporten ska innehålla en resultaträkning och en balansräkning med specifikationer samt uppgifter för beräkning av kapitalbas och kapitalkrav.
3 § Kvartalsrapporten ska lämnas till Finansinspektionen på det sätt som närmare anges på myndighetens webbplats.
Kvartalsrapporten ska gälla förhållanden den sista dagen i varje kalenderkvartal (rapportdagen) och ska ha kommit in till Finansinspektionen senast den 21 april, 21 juli, 21 oktober respektive 21 januari.
Vid årsbokslut ska kvartalsrapporten för AIF-förvaltaren ha kommit in till Finansinspektionen senast den femtonde dagen i andra månaden efter rapportdagen. Om årsbokslutet inte sammanfaller med någon av rapportdagarna ska uppgifterna lämnas vid det rapporttillfälle som följer närmast efter årsbokslutet.
4 § En AIF-förvaltare som förvaltar en specialfond ska vid utgången av varje kvartal lämna en kvartalsrapport till Finansinspektionen för respektive specialfond.
Kvartalsrapporten ska innehålla uppgifter om
5 § För kvartalsrapporten för en specialfond tillämpas 3 § första och andra styckena på motsvarande sätt.
6 § En AIF-förvaltare som förvaltar specialfonder ska, för varje specialfond som bolaget förvaltar, göra en sammanställning per den sista bankdagen i varje kvartal över fondens innehav av sådana tillgångar som anges i lagen (2004:46) om värdepappersfonder, över fondförmögenheten, övriga tillgångar och skulder som ingår i fonden samt fondandelsvärdet.
Sammanställningen ska upprättas och lämnas till Finansinspektionen på det sätt som närmare anges på myndighetens webbplats.
Den ska ha kommit in till Finansinspektionen senast den tionde dagen i efterföljande månad.
Ändrad genom FFFS 2018:14 varigenom kravet på att inge kvartalsrapport till Finansinspektionen infördes. Bestämmelsen ska tillämpas första gången på sammanställningar per den 28 december 2018.
7 § För en AIF-förvaltare som till icke-professionella investerare marknadsför en alternativ investeringsfond som inte är en specialfond gäller 2, 3 och 10 §§. Vad som där anges om specialfond ska avse alternativ investeringsfond.
8 § En AIF-förvaltare som förvaltar en specialfond eller en annan alternativ investeringsfond som marknadsförs till icke-professionella investerare ska varje halvår lämna Finansinspektionen den information som anges i artikel 110.1 och 110.2 i kommissionens delegerade förordning om den sammanlagda förvaltade portföljförmögenheten underskrider de tröskelvärden som anges i 2 kap. 2 § lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder. Informationen ska omfatta samtliga alternativa investeringsfonder som förvaltaren förvaltar.
En sådan AIF-förvaltare som avses i första stycket och som förvaltar en alternativ investeringsfond som i betydande grad använder finansiell hävstång enligt artikel 111 i kommissionens delegerade förordning ska, utöver den information som anges i första stycket, samtidigt lämna den information som anges i artikel 110.5 i kommissionens delegerade förordning.
Informationen enligt första och andra styckena ska lämnas enligt mallen i bilaga 4 till kommissionens delegerade förordning. Informationen ska lämnas senast en månad efter utgången av rapporteringsperioden. Om fonden är en fond-i-fond får förvaltaren förlänga denna period med 15 dagar.
9 § Den information som avses i 8 § ska varje år lämnas av en AIF-förvaltare som
I artiklarna 110.3 a–d och 110.5 i kommissionens delegerade förordning finns bestämmelser om den information som en AIF-förvaltare som förvaltar alternativa investeringsfonder vars sammanlagda förvaltade portföljförmögenhet överstiger de tröskelvärden som anges i 2 kap. 2 § lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder ska lämna till Finansinspektionen.
10 § Finansinspektionen kan om det finns särskilda skäl besluta om undantag från bestämmelserna i 3–6 §§.
Dessa föreskrifter träder i kraft den 2 augusti 2014.
Dessa föreskrifter träder i kraft den 3 juli 2015.
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 november 2016.
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 augusti 2017 i fråga om 3 kap. 31 § och i övrigt den 3 januari 2018.
Bilagan utelämnad. Ändrad genom FFFS 2014:29 och FFFS 2016:27.
Bilagan utelämnad. Ändrad genom FFFS 2014:29 och FFFS 2016:27.
Bilagan utelämnad. Ändrad genom FFFS 2016:27.
Bilagan utelämnad. Ändrad genom FFFS 2016:27.